table7.gif (148 bytes)
1928
İlk Yabancı Temsilcilikler...

Cumhuriyetin ilk yıllarında başlayan sanayi ve imar hamleleri ile birlikte Vehbi Koç, geniş ufku, vizyonu ile yabancı firmalarla temaslar kurdu ve Türkiye Temsilcilikleri aldı. Koçzade Ahmet Vehbi firması, ülkemizin o dönemdeki dış ticaret ilişkilerini geliştirerek 1928 yılından itibaren başlıca Avrupa ve Amerika şirketlerinin Türkiye distribütörü oldu.
Vehbi Koç henüz 28 yaşındayken Ford ve Standard Oil (şimdiki Mobil) temsilciliklerini aldı. O yıllarda ülkemizin gelişme ve kalkınma çabaları dikkate alınırsa Vehbi Koç'un girişimleri ayrı bir nitelik kazanmaktaydı.

table3.gif (54 bytes) table5.gif (153 bytes)
1938
İlk Anonim Şirketi...

Koç Topluluğu'nun gelişmesinde en önemli aşamalardan biri kurumlaşma çabasıydı..
1938 yılında Vehbi Koç şahıs firmalarının uzun ömürlü olmadığını gördü ve Koç Ticaret Anonim Şirketi'ni kurdu. Bu şirket zamanla Koç Topluluğu'nu meydana getiren girişimlerin temeli ve gelişme merkezi oldu.
Şirketlerin bir özelliği de Koç Topluluğu'nun ana ilkelerinden yönetici ve çalışanların yönetime ortak olmaları hususunun ilk kez bu kuruluşta uygulamaya konulmasıydı.

table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1944
İlk Otomobil Satış Şirketi...

İlk Otomobil Satış Şirketi olan Motör Ticaret'i kurdu

 

table3.gif (54 bytes)
1948
İlk Yabancı Ortaklık ve Sanayide ilk yatırım...
 
Cumhuriyetten önce ve Cumhuriyetin ilk yıllarında ülkenin ihtiyacı olan bütün mallar, ilaç, çay, demir ve kömürden kibrite kadar her şey dışarıdan geldiğini yaşayarak gören Vehbi Koç, sanayi üretimine dönük yatırımlara girişti. Uzun yıllar girişimlerini sürdürdü.
Sonuçta Vehbi Koç 1946'da, ABD'ye ilk gidişinde General Electric firmasıyla Türkiye'nin ilk ampul fabrikasını kurmak üzere bir anlaşma imzaladı. Amerikan sermayesinin Türkiye'deki ilk ortak girişimi olan bu yatırım, sadece Türkiye'yi yerli ışıkla aydınlatmakla kalmadı, yeni ortaklıkların yolunu da aydınlattı. Ve, Koç diğer çokuluslu şirketlerle de üretim izni anlaşmaları imzalamaya, ortak yatırımlar yapmaya başladı.
table3.gif (54 bytes)
1954
Öncü liderlerden,öncü ürünler...
 
Fiat traktörlerinin temsilciliğini alan Vehbi Koç, 1964'de bu traktörlerin Fiat lisansıyla ve ithal fiyatından daha ucuza Türkiye'de üretilmesini sağladı
1954'te Bozkurt Mensucat Fabrikası üretime geçti.
Arçelik'in temellerini atan Erol isimli şirket oluşturuldu.
Türkiye'nin ilk radyatörlerini ve daha sonra otomotiv endüstrisi için dökme parçaları üretecek Türk Demir Döküm Fabrikaları kuruldu.
İlk özel kibrit fabrikası Türkay (şimdiki adıyla Kav) üretime geçti.



table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1955
.
Türkiye'nin ilk çamaşır makinelerini, buzdolaplarını, termosifonlarını üretecek olan Arçelik tesisleri kuruldu.
table3.gif (54 bytes)
1959
Otomotive Geçiş...
 
Uzun yıllar Ford araçlarının distribütörü olan Vehbi Koç, savaş sonrası yıllarının, yerli otomotiv sanayisinin kurulması için en uygun zaman olduğuna inanmaktaydı. 1959'da Koç, Ford'la kamyon montajı konusunda anlaşmaya vardı. Türkiye'nin bugün önde gelen otomotiv kuruluşu olan Otosan fabrikasının yeri alındı ve makine siparişleri verildi. Araç satıcıları da Otosan'ın ortakları oldu. Üretilen ticari araçlar ülkenin kalkınmasında önemli rol oynadı.
table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1962
Tüpgaz mutfaklarda...

Aygaz ve Gazal şirketleri, bütan gaz depolaması, dağıtımı ve tüp yapımında öncü şirketler oldu. Türk halkı bütan gazı ilk defa Aygaz ile tanıdı. Bu marka halen bu ürünün simgesidir.

table3.gif (54 bytes)
1963
Türkiye'nin İlk Holding'i Doğuyor...
 
1963 yılında Türkiye'nin ilk Holding'i olan Koç Holding'i kurdu.
Küçük bir aile işletmesinden, gerçek bir şirketler topluluğuna ulaşılmış, bu sayede Türkiye dünya standartlarında yeni bir şirket modeli kazandı.
Önemli kararları hep değişik yerlerde ve ortamda alan Vehbi Koç, Koç Holding'in kurulmasının kararını üst yöneticilerle toplantı yaptığı Yalova Termal Oteli'nde almıştı. 20 Kasım 1963 günü son şeklini alan Koç Holding Esas Mukavelesi Beyoğlu 1. Noter'inin huzuru ile Divan Oteli'nde kurucular tarafından imzalandı.
Esas Mukavelede imzaları bulunan kurucu ortaklar şunlardı:
Koç Ailesi: Vehbi Koç, Sadberk Koç, Semahat Arsel, Rahmi M. Koç, Sevgi Gönül, Suna Kıraç, Çiğdem Koç; Müdürler: Hulki Alisbah, Dr. Nüsret Arsel, Ziya Bengü, Adnan Berkay, İsak De Eskinazis, Erdoğan Gönül, Kenan İnal, Can Kıraç, Muhterem Kolay, Israel Menaşe, Bernar Nahum, Behçet Osmanağaoğlu, Fazıl Öziş, Hüseyin Sermet idi.


table3.gif (54 bytes)
1963
Muhasebe ve Mali Sistemde Reform...
  
Vehbi Koç'un yönetici seçme ve yönetme başarısı, Koç Topluluğu'nun muhasebe ve mali sistemde Türkiye'de ilk defa kendi bünyesinde uyguladığı reformlarda ortaya çıktı.
Seçkin yöneticilerden oluşan Koç Mali Grubu, 1963 yılında standart muhasebe düzenini uygulamaya başladı. Tip bilanço formlarını ilk yapan kuruluş olan Koç, genel mali raporlar, bağlı değerler kavramını ortaya atarak öncü oldu.
table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1964
İlk otomobil lastiği...

Uniroyal işbirliği ile, Türkiye'nin ilk yerli oto lastikleri üretilmeye başlandı..

table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1964
İlk Kablo Fabrikası...

Türkiye'nin ilk kablo fabrikasını kurmak üzere Siemens'le ortaklık anlaşmasına varıldı. Türk Traktör, Fiat lisansıyla ilk Türk traktörlerinin üretimine başladı.

table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1965
İlk Elektrik Motoru...

Koç ve General Electric işbirliği ile Türkiye'nin ilk elektrik motoru ve kompresör üreten fabrikası Türk Elektrik Endüstrisi kuruldu. Aynı yıl İzocam, cam elyafı ile yalıtımda öncü kuruluş olarak üretime geçti.

table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1966
İlk Türk Otomobili...

İlk Türk Otomobili Anadol üretilerek piyasaya sunuldu. Karoseri, plexiglass/cam elyafından üretilen otomobil 26.800 liraya satıldı. Adını ise 100 bin kişinin cevap verdiği bir anketten aldı.

table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1966
İlk Amortisör...

İstanbul'da kurulan Beldesan, Türk otomotiv endüstrisinin en büyük amortisör üreticisi oldu.

table3.gif (54 bytes)
1967
İlk Konserve...
 
Tat Konserve Sanayi Vehbi Koç'un gözlem ve araştırmacı yönünü, azmini ortaya çıkaran somut bir örnekti. 1946 yılında Amerika'yı ilk ziyaretinde çeşitli meyve suyu satan mağazaları gören Vehbi Koç, Türkiye'de meyve suyu yaparak yurtiçi ve yurtdışına satmayı düşünmüştü. Ancak ülkemizde meyvelerin çok pahalı olması nedeniyle bu projenin verimli olmayacağı ortaya çıktı. Ama Koç işin peşini bırakmadı. 1950 yılında Hatay'da kendisine teneke kutu içinde ikram edilen portakal suyu konsantresinin İsrail'den geldiğini öğrenince İsrail'e gitti. Tesisleri gezdi ve fabrika sahiplerini Türkiye'ye davet etti. Ancak güney bölgesinde yapılan araştırma projesinin rantabl olmadığını ortaya koydu. Yolculuktan yorulan Bejarano hafta sonu tatili için gittiği Bursa'da domates tarlalarını görünce "Türkiye'de yapılacak işi buldum" diyerek bağırdı. Domates konsantresi için İsrailli ortak ile kurulan şirket ve yapılan yatırım, o günün siyasi ve bürokratik engelleri sonucu yine gerçekleşmedi. Ama Koç bu işi aklına koydu. Bu konuda uzmanlaşmış yabancı firmalarla görüştü. Sırasıyla Amerikalılar, İtalyanlar, Mısırlılar, İngilizler, İsveçliler ve Danimarkalılar tekliflerle ilgilenmediler. Üç yıllık çalışmanın sonucunda Heinz firmasının teknik yardımı Türkiye Şeker Fabrikaları, Şeker Sigorta ve İsviçre Migros'un ortaklığı ile Tat Konserve Sanayi kuruldu. Tat bugün Avrupa'nın ve dünyanın en  büyük salça fabrikalarından biridir.
table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1967
İlk treyler çekici üretimi...

Vehbi Koç tarafından kurulan Otoyol, Türk sanayisine büyük katkısı olan, ilk düz treyler çekicilerini üretti.

Türk Eğitim Vakfı'nın kurulmasına öncülük etti.

table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1970
İlk Şirket Planlama Bölümü...

Türk özel sektöründe uzun vadeli çalışmaya yönelik ilk şirket Planlama Bölümü, 1970 yılında Vehbi Koç'un direktifi ile Koç Holding bünyesinde kuruldu. Bugün geniş bir kadro ile yatırımlara yön veren Koç Holding Planlama Grubu, Vehbi Koç'un 27 yıl önceki bir öngörüsünün eseridir.

table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1970
Elektrik donanımı...

Mako ile otomotiv endüstrisinin önemli bir kolu olan elektrik donanımıyla ilgili parçalar üretildi.

table3.gif (54 bytes)
1970
İlk Dış Ticaret Şirketi...
 
Birçok ilke imza atmış olan Vehbi Koç'un gerçekleştirdiği bir olgu da Türk ekonomisindeki köklü değişikliklerle ihracatın giderek önem kazanacağını çok önceden sezinleyerek Ram Dış Ticaret Şirketi'ni kurmuş olmasıydı. Koç Topluluğu bünyesindeki şirketlerin dış ticaret faaliyetlerini bir merkezde toplamak amacıyla kurulan Ram Dış Ticaret, dış satımın hız kazandığı günümüzde çeşitli ülkelerde kurduğu şirketlerle uluslararası bir kuruluş haline geldi.


table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1973
Slindir blokları, aks ve diferansiyal üretimi...

Bursa Orhangazi'deki Döktaş Tesisleri Fiat'ın teknik danışmanlığıyla kuruldu. 1977'de ilk kez silindir blokları, aks ve diferansiyel üretimine başlandı. Teknolojisiyle Avrupa'da yedek parça ihraç eden Döktaş ticari araç ve traktörlerin motor blokları ve diğer döküm parçaları üretiyor.

table3.gif (54 bytes) table5.gif (153 bytes)
1973
Halka Açık İlk Şirket...

Koç Yatırım ve Sanayi Mamulleri Pazarlama A.Ş.
1973 yılında 180 milyon TL sermaye ile kurulan olan Koç Yatırım ve Sanayi Mamulleri Pazarlama A.Ş. halk tasarrufları ile halka açık olarak oluşturulan ilk ciddi özel sektör kuruluşudur.
Kalkınmakta olan ülkemizdeki halk tasarruflarını harekete geçirebilmek üzere yola çıkan Vehbi Koç gerekli çalışmalardan sonra şu sonuca varmıştı: "Yatırım ve ticaret şirketi kurarak, halkı, Koç şirketlerinden birine ortak etmek yerine, Koç Grubu'na dahil birçok şirkete hissedar olan bir şirkete ortak etmek, halkın nazarında riski azaltarak güvenlik unsurunu artıracak ve Koç Topluluğu halka açılacaktır".

table3.gif (54 bytes) table2.gif (122 bytes)
1977
Jant...

İtfaiye arabalarından çöp kamyonlarına kadar, her türlü araç üreten Koç, 1977' den bu yana jant üretimini de Tekersan'da gerçekleştiriyor. Tekersan otobüs, kamyon, traktör, treyler ve ağır vasıta jantları üretiyor.

table3.gif (54 bytes)
1979
Motorlu araç göstergeleri...
 
Türkiye'nin ilk motorlu araç göstergeleri üreticisi olan Endiksan, 1979'dan bu yana, İstanbul'da İngiliz Smith Industries lisansıyla motorlu araç göstergeleri imal ediyor. Endiksan, 1985'de kamyonlar için de takometre, deniz araçları ve jeneratörler için göstergeler üretmeye de başladı.
Sanayinin temel hammaddesi olan yüksek vasıflı çeliği ülkemizde üretmek de Vehbi Koç'a nasip oldu. Koç, Türkiye İş Bankası ile ortak, Asil Çelik şirketini kurdu. Bu mükemmel tesis, kur garantisinin kaldırılmasıyla, ekonomik nedenlerden ötürü milli ekonomimize kazandırılması için Hazine'ye devredildi. Ülkenin iftihar edeceği bu büyük eserin üretimini sürdürmesi Vehbi Koç için bir teselli kaynağı oldu.
table3.gif (54 bytes)
1980
İlk özel müze...
 
Türkiye'de ilk özel müze olan Sadberk Hanım Müzesi'ni kurdu.
table3.gif (54 bytes) table5.gif (153 bytes)
1982
İşyerinde Eğitim Veren İlk Kuruluş...

"Ürün ve hizmetlerimizin kalitesi çalışanlarımızın kalitesiyle başlar" ilkesini benimseyen Vehbi Koç, 1982 yılında, Türkiye'nin işyerinde eğitim veren ilk merkezi Koç Holding Eğitim ve Geliştirme Merkezi'nin (KOGEM) kurulmasına öncülük etti.
İnsan gücü kaynaklarının bilgi birikimini sağlayan, yenilikleri öğreten ve onlara takım ruhunu aşılayan KOGEM, büyüyen bir öğretim kadrosu ile sürdürdüğü çalışmalarla Topluluğun vasıflı insan gücü kaynaklarına sahip olmasını sağlamaya devam ediyor. Koç'un 15 yıl önce yaptığı bu "stratejik yatırımın önemi" bugün birçok kuruluşun aynı yolu izlemesiyle ortaya çıkmış bulunuyor.

table3.gif (54 bytes)